Yksi yrittäjän suurimmista haasteista on ehdottomasti omien tuotteidensa tai palveluidensa markkinointi. Vaikka tuotteesi olisivat maailman parhaita, ei yrityksesi menesty, jos asiakkaat eivät tiedä tuotteesi olemassaolosta etkä sitä kautta saa yhtään myyntiä. Onneksi nykyaikana on olemassa runsas määrä erilaisia keinoja, joilla omaa tuotetta tai palvelua voi markkinoida. Kaikki nämä palvelevat erilaisia käyttötarkoituksia ja niitä voi hyödyntää vaihtelevalla budjetilla – ja kyllä, osaa aivan ilmaiseksi, kiitos modernin ajan ihmeiden. Mitkä sitten ovat näitä markkinoinnin keinoja? Tässä artikkelissa on listattuna muutamia tehokkaimpia markkinoinnin keinoja, joita hyödyntämällä saat yrityksesi potentiaalista kaiken irti. Mitä vielä odotat? Ei muuta kuin markkinoimaan! Mitä markkinointitaktiikkaa sinä aiot hyödyntää? Valitse mieluisimmat tai käytä hyväksesi vaikka kaikkia sekaisin!
1. Messut ovat oiva tapa olla suorassa vuorovaikutuksessa suureen määrään potentiaalisia asiakkaita – mutta kilpailu on kovaa
Messut ovat kätevä tapa mainostaa omaa tuotetta tai palvelua, varsinkin jos olet karismaattinen myyntimies, jolta ei sanat lopu kesken. Messuilla saat olla suorassa vuorovaikutuksessa satojen tai jopa tuhansien ihmisten kanssa, ja he kaikki ovat potentiaalisia asiakkaita, sillä he ovat tulleet messuille ja maksaneet lipun, mikä tarkoittaa, että he ovat kiinnostuneet alastasi.
Messut tarjoavat sinulle harvinaisen mahdollisuuden demontroida tuotettasi, mikä kiinnittää potentiaalisen asiakkaan huomion. Voit myös jakaa yhteystietojasi myöhempiä yhteydenottoja varten. Miinuspuolena on tietenkin se, että kaikki muutkin myyjät ovat messuilla samoista syistä kuin sinä, ja asiakkaista tapellaan haukkojen lailla. Toinen ikävä pointti on se, että messut eivät suinkaan ole edullista lystiä: ne tuntuvat yrittäjän pussissa niin aikana kuin rahanakin.
2. Paperiset flyerit, käyntikortit ja lehtiset jakavat yhteystietosi niin, että ne jäävät varmasti talteen eivätkä unohdu
Paperisten pienten mainosten jakaminen vaikkapa edellä mainituilla messuilla on hyvä idea. Kännykän muistioon tallennetut yhteystiedot menevät helposti hukkaan tai unohtuvat, mutta paperinen mainos on pysyvä fyysinen muistutus olemassaolostasi. Potentiaalinen asiakas voi säilyttää tätä mainosta itsellään vuosia. Tällaisen mainoksen painatuksesta syntyy toki kuluja, mutta ne todennäköisesti maksavat itsensä takaisin moninkertaisesti hyötyynsä nähden.
3. Sosiaalisessa mediassa voit markkinoida edullisesti ja ennen näkemättömän tehokkaasti – ja joskus jopa aivan ilmaiseksi
Yksi nykyajan suurimmista siunauksista yrittäjille on sosiaalinen media. Sosiaalisen median avulla voit olla siellä, missä asiakkaasikin. Voit olla heidän kanssaan läheisessä vuorovaikutuksessa ja markkinoida tuotettasi monipuolisten yritystyökalujen avulla. Esimerkiksi Facebook tarjoaa yrittäjälle monipuoliset työkalut, joiden avulla voit luoda julkaisuja ja seurata niiden menestymistä. Voit myös luoda markkinointeja, jotka ovat kattava ja edullinen tapa saavuttaa jopa tuhansia ihmisiä ympäri maailmaa. Some on loistava kanava yrityksen tuomisessa maailmanmaineeseen, ei pelkästään suomalaisen yleisön tavoittamiseen.
4. Lehtimainos tai radiomainos tavoittaa varmasti kaikki vauvasta vaariin – hyvä paikallinen markkinointikanava
Jos olet paikallisesti toimiva yritys, lehti- tai radiomainos voi olla sinun heiniäsi. Heti aluksi lienee syytä mainita, että kyseessä eivät ole ne edullisimmat keinot. Tämä on kuitenkin keino mainostaa siten, että kaikki paikalliset vauvasta vaariin saavat tiedon ja olemassaolostasi muistutetaan. Näin saat myös luotua paikallista imagoa. Tämä tavoittaa varsinkin ikääntyneempää väestöä paremmin kuin vaikkapa sosiaalinen media.
5. Televisiomainos tuntuu hullulta unelmalta – mutta onko se sittenkään niin epärealistinen vaihtoehto?
Jos joku edes mainitsee televisiomainoksen markkinointikanavana, saa se monen pienyrittäjän hykertelemään penkissään. Televisiomainos? Minulleko? Ei ikinä! Ei kannata kuitenkaan torpata ideaa ihan heti, sillä siinä saattaa piillä totuuden siemen. Tiesitkö, että paikallisesti televisiossa mainostaminen voi olla erittäin edullista siihen nähden, kuinka isoja hyötyjä se luo esimerkiksi brändin tunnettavuudessa? Kun yrityksesi nähdään telkkarissa, luo se automaattisesti menestyneen kuvan yrityksestäsi. Se saa ihmiset luottamaan yritykseesi enemmän ja painamaan sen nimen mieleensä. Ja loppujen lopuksi hinta ei ole läheskään niin kova, kuin mitä moni pelkää ja aavistelee sen olevan. Mitä sanot? Tehtäisiinkö sittenkin televisiomainos sinullekin?